Monday, April 19, 2010

Folder daripada Zaki (UPSI)

Soalan 1 - Dunia teknologi digital dan nilai kemanusiaan.

2. KAJIAN TEMA – DUNIA TEKNOLOGI
DIGITAL DAN NILAI KEMANUSIAAN
2.1 DEFINISI DUNIA
- bumi dan segala yang terdapat di permukaannya
- perihal kehidupan
- segala manusia yang hidup di muka bumi
- bidang, lapangan alam

2.2 DEFINISI TEKNOLOGI
- aktiviti atau kajian yang menggunakan pengetahuan sains untuk
- tujuan praktis dan industri, pertanian, perubatan, perniagaan dll.
(sains gunaan)
- kaedah atau proses

2.3 DEFINISI DIGITAL
(komponen) beroperasi dengan menggunakan angka atau aksara lain untuk mewakili data

2.4 DEFINISI NILAI
- taksiran
- kadar , nisbah
- darjah, kualiti, mutu, taraf
- sifat ketinggian pemikiran

2.5 DEFINISI KEMANUSIAAN
- perihal manusia, sifat-sifat manusia

Rumusan Permasalahan kajian
Kajian yang hendak dibuat adalah berdasarkan kepada perihal kehidupan manusia di muka bumi ini yang berkairapat dengan dunia teknologi digital seperti isu industri,pertanian, perubatan ,permainan kanak-kanak,media massa dan sebagainya. Ia melibatkan kemajuan kehidupan yang dinamik berasaskan sains dan teknologi. Pertembungannya dengan nilai kemanusiaan dapat meningkatkan taraf kehidupan ,kedudukan,sifat ketinggian pemikiran yang boleh menggubah perihal kemanusiaan sesuatu bangsa, sama ada meninggalkan kesan baik atau buruk terhadap kehidupan mereka di muka bumi ini.

PERMASALAHAN TEMA
Dunia teknologi digital dan nilai kemanusiaan
Teknologi Digital : Telefon bimbit, Televisyen, ‘’home theater’’, Komputer, Mp3, dll.

Catan:
• Gaya impressionis
• Warna panas
• Pemilihan imej elektronik
• Unsur garisan
• Harmoni-perulangan

Pengaruh:
Catan Marcel Duchamp – Nude Descending a Staircase
Nilai Kemanusiaan:
• Materialistik
• Individualistik
• Senang berkomunikasi
• Gaya hidup
• Komunikasi
• dll
Proses menjana idea adalah tidak terhad dan boleh berlaku dalam berbagai cara. Dalam usaha dan proses berkarya, idea boleh dihidupkan melalui berbagai kaedah dengan membuat rujukan dari pelbagai sumber seperti sejarah, persekitaran, eksperimental individu, dan sebagainya.


Penggunaan icon digital dalam Penghasilan karya. Imej manusia dibentuk menggunakan icon digital yang pelbagai fungsi. Ini dapat menggambarkan penyatuan yang jelas antara dunia teknologi digital dan nilai kemanusiaan.








Penggunaan ikon digital permainan kanak-kanak ( Pokemon)menjadi sangat popular
yang diterima pakai semua peringkat. ( sumberPeristiwa- Fenomena)


Catan ini dapat memperlihatkan perihal dunia teknologi digital dan nilai kemanusiaan. Ini dapat dilihat pertembungan dua budaya berbeza. Pemodenan teknologi dan pengekalan tradisi.















karya 3 dimensi - Arca.

(Peringatan: pelajar perlu membuat pelbagai eksperimentasi dan penerokaan
bahan dan media untuk \mendapatkan teknik-teknik baru yang menjamin
pemberian markah yang tinggi oleh pemeriksa)

Contoh-contoh lain:






















































Hasil karya pelajar STPM yang mencapai markah cemerlang dipamerkan di pameran UPSI.


Hasil Karya kertas 2 STPM.










Karya catan pelajar UPSI











Hutan semulajadi menjadi hal benda dalam karya, memaparkan pengaruh karya Johan Marjonit; 'Preservation series'












Aplikasi teknik pointilistik













Untuk dapatkan lukisan yang baik, pelajar perlu menampakkan bentuk yang kukuh, jalinan pada objek dapat dikenalpasti lembut, keras, licin, berkilat, kasap dan sebagainya. Begitu juga kesan cahaya pada objek....mesti jelas








No comments:

Post a Comment