Monday, April 26, 2010

Aktiviti Ahli danTaman Batu Kelab Seni

Bilik Seni Visual merupakan bilik yang sangat penting untuk menjalankan semua aktiviti, lebih-lebih lagi kerja yang melibatkan warna, cat, simen

dan berbagai bahan yang mengotorkan.
Bahan-bakan kerja pelajar juga boleh dipa-

merkan di sudut bilik seni. gambar ini adalah
sebahagian karya pelajar yang cikgu paparkan di mini galeri Seni Visual. Tapi kini hanya tinggal kenangan kerana bilik ini telah diambil alih oleh cikgu Mazlan Daud untuk di jadikan stor. Bilik ini sekarang tidak terurus dengan baik, barang-barang bersepah dan banyak juga barang-barang lama cikgu yang rosak.
Gambar di bawah ini pula adalah suasana di hadapan pinti masuk ke kelas Seni Visual. Semua
pokok bunga, kolam dan peti ais cikgu bawa dari rumah khas untuk bilik seni. Tapi semua gambar-gambar ini hanya tinggal kenangan sebab cikgu sudah diberi bilik seni yang baru dan lebih luas serta selesa.







Taman batu ini pula cikgu buat bersama pelajar 4 PSV dan 4 Kem tahun 2007. Sekarang mereka di tingkatan 6 atas, masih belajar seni dengan cikgu juga. Cikgu ingat lagi antara pelajar yang paling rajin tolong cikgu masa itu ialah Iftitah, Nik Ehsan dan ramai lagi. Terima kasih ye..


Arca lilin ni cikgu buat masa cikgu mula-mula mengajar di ABS. Inilah projek besar yang pertama cikgu buat (1996).









Tegoktu Syawal, Azri... happy buat kerja seni. mereka sedang bina arca daripada kertas, menggabungkan tajuk rupa, bentuk jalinan dan ruang. 4 orang satu kumpulan (Tingkatan 2 Bistari).










Inilah hasilnya..... antara yang terbaik.
tak sangka kan ini adalah hasil tingkatan 2!!









Tahun 2009 merupakan tahun paling ramai ahli kelab seni ABS yang menyumbangkan tenaga untuk keceriaan sekolah. Segala penat lelah mereka telah mendapat pujian yang tidak terhingga daripada pengetua Pn. Hjh Fakhariyah bt Hj Abdul Hamid (aruah) kerana pelajar berjaya menghasilkan satu aktiviti yang sepatutnya dibayar dengan kos yang tinggi terutama terhadapt penghasilan Taman Batu oleh pelajar 4 PSV 2009. Begitu juga terima kasih kepada pelajar tingkatan 6 bawah 2008 kerana berkerjasama menghasilkan arca 'Cabaran ke U' hingga selesai.


Ahli kelab seni cikgu ramai perempuan berbanding lelaki... haa
tengok Duan tu..rajin tak terhingga, yang lain asyik kontrol cun..dia tetap gak bancuh simen. Nasib baik Duan ade, kalau tak abis simen cikgu cair semacam. Budak perempuan tu bukannyer pandai ngat bancuh simen..

laaaaaa....Duan bancuh simen, Duan gak yang lepa simen.


Haaa.. akhirnya siap gak separuh... kita sambung lak minggu depan, tapi tak sempat amik gambo.








Ni pulak cikgu paparkan bagaimana nak hasilkan batu buatan; simen ferro yang cikgu dah belajar dulu. Cikgu ikuti kusus simen ferro ni kat sekolah Menengah Teknik Sanggang, Sekolah bayar RM 70 jer seorang. Murah sangat berbanding RM 500 kalau belajar dengan agensi luar. Masa tu cikgu 'offer' diri untuk hadiri kursus ni sebab tiada seorang pun pekerja sekolah yang nak pergi...so cikgu nak la..sebab free.
Bukannye senang nak dapatkan kemahiran ni.
Sooo..cikgu ajar pulak anak murid cikgu..... pelajar 4 PSV 2009.

Adi Adha antara pelajar lelaki yang paling rajin tolong cikgu. Mula-mula, bengkokkan besi 2 hon, guna tangan jer...sebab besi ni tidak begitu keras. Ikat setiap seliseh besi tersebut dengan dawai halus supaya kemas.



Lepas tu salut besi-besi tersebut dengan 2 lapis jaring 'ayam', dan ikat lagi kepingan jaring ayam ini pada besi. Kepingan jaring ayam ini tidak boleh longgar daripada besi...nanti simen tak melekat.



Setiap kumpulan akan hasilkan longokkan batu simen ferro dengan sususan sendiri. Pelajar perlu kreatif agar susunan batu nampak natural

bukannya buatan. Untuk menghasilkan batu yang bersaiz lebih kecil, pelajar hanya perlu menggunakan serpihan batu, batu bata, konkrit yang tidak digunakan atau sampah keras.





proses menyimen perlu dilakukan di bahagian bawah terlebih dahulu, agar subjek menjadi lebih kukuh walaupun aktiviti bersambung pada inggu hadapannya.






haaa... dah siap pun. simen perlu dilepa sebanyak 2 kali. lapisan pertama adalah simen kasar, manakala lapisan kedua pula adalah simen halus.







seelok-eloknya, bina 3 saiz batu yang berlainan dalam satu longgok.



pelajar bertungkus-lumus menyiapkannya hingga tengah hari.








Setelah semua batu-batu disalut dengan simen kasar dan simen halus, ia perlu di cat pula dengan cat hitam untuk melatari warna batu.





tabur batu kerikil di sekeliling batu simen ferro agar menutup tapaknya yang kadang kala dihasilkan dengan tidak kemas.





























Dah siap pun... ini lah hasil kreativiti dan kesungguhan pelajar tingkatan 4 PSV... gempak kan..! Kalau upah orang buat, kosnya mencecah RM 4000 tapi pelajar 4 PSV buat dengan kos RM350 sahaja.


1 comment:

haikal said...

Bagusnya cikgu...semoga diberkati hidup cikgu...

Post a Comment